#ISDATLEGIT

Mag je alcohol tonen in jouw posts?

drank, alcol, zuipen, verslaafd, bier

Zien drinken, doet drinken.

Show but don’t show off. Je mag alcohol tonen in jouw posts, maar let op: zien drinken, doet drinken.

De manier waarop jij alcohol in beeld brengt, kan voor jouw volgers negatieve gevolgen hebben. Een studie van de School for Mass Communication Research KU Leuven toont aan dat wanneer jongeren veel positief alcoholgebruik zien op sociale media, ze vroeger zullen beginnen met drinken, maar ook op latere leeftijd meer zullen drinken. Jonge volgers zijn extra kwetsbaar voor de gevolgen van alcoholgebruik. Sterker nog, het kan hun hersenontwikkeling schaden. Probeer dus de afweging te maken bij het in beeld brengen van alcoholische dranken tijdens een avondje uit of event.

Jouw bedrijfsadres kan zijn:

  • jouw thuisadres;

  • het adres van jouw kantoor/studio;

  • het adres van een erkend bedrijvencentrum, zoals BeCommerce en FeWeb, waarmee je een dienstenovereenkomst heb afgesloten en waar je regelmatig aanwezig bent

Jouw bedrijfsadres kan niet zijn:

  • een postbus;

  • een adres van een kantoor of bedrijvencentrum waar je nooit aanwezig bent;

  • een fictief of virtueel adres

Enkele tips:

Doen

No items found.

Niet doen

No items found.

Doen

No items found.

Niet doen

No items found.

Doen

Hou rekening met jouw publiek.

Volgers onder 16 jaar mogen geen alcohol drinken en volgers onder 18 jaar geen sterke drank.  

Toon ook de alternatieven. 

Alcoholvrij bier is in opmars en mocktails smaken even goed.

Toon ook de negatieve gevolgen van alcohol.

Als je reclame voor alcohol wilt maken, 

bespreek dit zeker op voorhand met de adverteerder, omdat er vaak heel wat regels bij komen kijken.

Niet doen

Bekijk hier het panelgesprek:

Andere onderwerpen