#ISDATLEGIT
Hoe beïnvloed je voedingsgewoonten?
Breng de gezondheid van jouw volgers niet in gevaar!
Een koffie met haverdrink of koemelk drinken in jouw favoriete koffiebar of aanwezig zijn op de opening van een exclusief restaurant. Zelfs wanneer je geen food influencer bent, beïnvloed je met jouw gedrag onbewust de voedingsgewoonten van jouw volgers, zowel positief als negatief. Uit het InFlOOD-project van de Universiteit Antwerpen blijkt dat gezond zien eten ook gezonder doet eten. Dit werkt natuurlijk ook in de omgekeerde richting. Als je niet oppast, werk je er soms een ongezond voedingspatroon of zelfs een voedingsstoornis mee in de hand bij jouw volgers.
De kans bestaat dat je soms onbewust gezondheidstips of dieetadvies geeft die niet 100 % kloppen. Deze kunnen misschien voor jou werken, maar daarvoor niet voor iedereen. Het is niet enkel gevaarlijk voor de gezondheid van jouw volgers, maar ook juridisch kan je hierbij risico lopen.
Jouw bedrijfsadres kan zijn:
-
jouw thuisadres;
-
het adres van jouw kantoor/studio;
-
het adres van een erkend bedrijvencentrum, zoals BeCommerce en FeWeb, waarmee je een dienstenovereenkomst heb afgesloten en waar je regelmatig aanwezig bent
Jouw bedrijfsadres kan niet zijn:
-
een postbus;
-
een adres van een kantoor of bedrijvencentrum waar je nooit aanwezig bent;
-
een fictief of virtueel adres
Nuttige linkS
Nuttige link
Nuttige linkS
Nuttige link
ORGANISATIES WAARNAAR JE KAN DOORVERWIJZEN
* Als je niet zeker bent met wie ze contact moeten opnemen, kan je ze altijd doorverwijzen naar Awel (voor min-18-jarigen) en Tele-Onthaal (voor +18). Je kunt je volgers ook stimuleren om zelfstandig aan de slag te gaan. Platformen met betrouwbare informatie over mentaal welbevinden én opdrachten om zelf te doen zijn NokNok (voor jongeren tussen 12-16 jaar) en Geluksdriehoek.be (+16).
Enkele tips:
Doen
Niet doen
Doen
Niet doen
Doen
Denk goed na voor je samenwerkt
met voedingsbedrijven die ongezonde producten willen promoten.
Focus op gezondheidsvoordelen in het algemeen
en niet op gewicht en gewichtsverlies. Geef ook geen anti-vet boodschappen.
Als je reclame voor voeding wilt maken,
bespreek dit zeker op voorhand met de adverteerder, omdat er vaak heel wat regels bij komen kijken.
Niet doen
Let op met de zoveelste nieuwe rage
zoals (crash)diëten en superfoods. Het zijn geen wondermiddelen.
Ga niet mee in hypes
die voedingsmiddelen of voedingsgroepen uitsluiten of een erg lage calorie-inname met zich meebrengen.
Focus niet op voedingsstoffen
zoals koolhydraten of vetten, maar op voedingsmiddelen en voedingspatronen.
Kopieer niet zomaar recepten
deze kunnen auteursrechtelijk beschermd zijn.
Vermeld geen concrete kledingmaten, gewichtgegevens, BMI, aantal uren lichaamsbeweging of het aantal calorieën
in jouw posts.
Vermijd om gewicht gelijk te stellen aan gezondheid.