#HOEWIST

Wat kan je doen als jouw volgers zich niet goed voelen?

Wel of niet reageren?

Het is niet altijd gemakkelijk om te antwoorden op moeilijke of verontrustende berichten van jouw volgers. In de eerste plaats is het bericht een vraag om gehoord of gezien te worden. Een vraag om (h)erkenning. Die bevestiging is vaak belangrijk. Antwoorden kan dus heel betekenisvol zijn voor jouw volger, zelfs al is dat een kort berichtje.

Geen stress!

Misschien schrikt het je af om te reageren, of ben je bang om foute dingen te zeggen: geen stress! Voel je alleszins nooit verplicht om op alle berichten van jouw volgers te reageren. De meeste van jouw volgers verwachten dat ook niet. Ben je toch niet helemaal zeker over hoe je hiermee om kunt gaan, dan zijn er instanties die jou graag hierbij helpen.

Jouw bedrijfsadres kan zijn:

  • jouw thuisadres;

  • het adres van jouw kantoor/studio;

  • het adres van een erkend bedrijvencentrum, zoals BeCommerce en FeWeb, waarmee je een dienstenovereenkomst heb afgesloten en waar je regelmatig aanwezig bent

Jouw bedrijfsadres kan niet zijn:

  • een postbus;

  • een adres van een kantoor of bedrijvencentrum waar je nooit aanwezig bent;

  • een fictief of virtueel adres

Enkele tips:

Doen

Normaliseer

in de plaats van problematiseer.

Antwoord met open vragen

zodat de persoon hun verhaal kan vertellen, maar enkel als jouw volger en jij zich daarbij comfortabel voelen.

Je hoeft niet via DM te antwoorden, je kan het onderwerp ook bespreekbaar maken op je openbaar profiel (zonder te verwijzen naar de volger die jou erover contacteerde)

Laat weten wat het bericht met jou doet,

want aangeven dat je ongerust of bezorgd bent om iemand kan veel betekenen voor die persoon.

Moedig de persoon aan om met iemand in hun omgeving te praten,

want in een online context is het moeilijk om het probleem juist in te schatten.

Geef jouw grenzen aan 

en verwijs door naar de juiste instanties.

Moedig op een zorgzame manier aan

om professionele hulp te zoeken als je denkt dat dat nodig is en combineer de doorverwijzing met een hoopvolle boodschap, waarin je de kracht of sterkte van iemand in de verf zet.

Neem in geval van acute nood zelf contact op met de hulpdiensten

op het nummer 112. Zorg ervoor dat je indien mogelijk de adresgegevens van de persoon die hulp nodig heeft bij de hand hebt.

‍Minimaliseer de problemen niet.

Reik niet onmiddellijk oplossingen aan.

Beloof niet dat jij het probleem kunt oplossen.

Hoewel het heel wat zal betekenen voor de persoon in kwestie dat ze bij jou terecht kunnen, zal je hiermee weinig oplossen. Wees dus realistisch in de beloftes die je maakt.

Oordeel niet over de ernst van iemands problemen of trek niemands gedachten of gevoelens in twijfel. Iedereen ervaart bepaalde gebeurtenissen of gevoelens op een andere manier en de impact ervan verschilt van persoon tot persoon. Luister dus zonder te oordelen en toon begrip.

Maak geen diagnose en plak geen label op het probleem.

Niet doen

Normaliseer

in de plaats van problematiseer.

Antwoord met open vragen

zodat de persoon hun verhaal kan vertellen, maar enkel als jouw volger en jij zich daarbij comfortabel voelen.

Je hoeft niet via DM te antwoorden, je kan het onderwerp ook bespreekbaar maken op je openbaar profiel (zonder te verwijzen naar de volger die jou erover contacteerde)

Laat weten wat het bericht met jou doet,

want aangeven dat je ongerust of bezorgd bent om iemand kan veel betekenen voor die persoon.

Moedig de persoon aan om met iemand in hun omgeving te praten,

want in een online context is het moeilijk om het probleem juist in te schatten.

Geef jouw grenzen aan 

en verwijs door naar de juiste instanties.

Moedig op een zorgzame manier aan

om professionele hulp te zoeken als je denkt dat dat nodig is en combineer de doorverwijzing met een hoopvolle boodschap, waarin je de kracht of sterkte van iemand in de verf zet.

Neem in geval van acute nood zelf contact op met de hulpdiensten

op het nummer 112. Zorg ervoor dat je indien mogelijk de adresgegevens van de persoon die hulp nodig heeft bij de hand hebt.

‍Minimaliseer de problemen niet.

Reik niet onmiddellijk oplossingen aan.

Beloof niet dat jij het probleem kunt oplossen.

Hoewel het heel wat zal betekenen voor de persoon in kwestie dat ze bij jou terecht kunnen, zal je hiermee weinig oplossen. Wees dus realistisch in de beloftes die je maakt.

Oordeel niet over de ernst van iemands problemen of trek niemands gedachten of gevoelens in twijfel. Iedereen ervaart bepaalde gebeurtenissen of gevoelens op een andere manier en de impact ervan verschilt van persoon tot persoon. Luister dus zonder te oordelen en toon begrip.

Maak geen diagnose en plak geen label op het probleem.

Doen

Normaliseer

in de plaats van problematiseer.

Antwoord met open vragen

zodat de persoon hun verhaal kan vertellen, maar enkel als jouw volger en jij zich daarbij comfortabel voelen.

Je hoeft niet via DM te antwoorden, je kan het onderwerp ook bespreekbaar maken op je openbaar profiel (zonder te verwijzen naar de volger die jou erover contacteerde)

Laat weten wat het bericht met jou doet,

want aangeven dat je ongerust of bezorgd bent om iemand kan veel betekenen voor die persoon.

Moedig de persoon aan om met iemand in hun omgeving te praten,

want in een online context is het moeilijk om het probleem juist in te schatten.

Geef jouw grenzen aan 

en verwijs door naar de juiste instanties.

Moedig op een zorgzame manier aan

om professionele hulp te zoeken als je denkt dat dat nodig is en combineer de doorverwijzing met een hoopvolle boodschap, waarin je de kracht of sterkte van iemand in de verf zet.

Neem in geval van acute nood zelf contact op met de hulpdiensten

op het nummer 112. Zorg ervoor dat je indien mogelijk de adresgegevens van de persoon die hulp nodig heeft bij de hand hebt.

‍Minimaliseer de problemen niet.

Reik niet onmiddellijk oplossingen aan.

Beloof niet dat jij het probleem kunt oplossen.

Hoewel het heel wat zal betekenen voor de persoon in kwestie dat ze bij jou terecht kunnen, zal je hiermee weinig oplossen. Wees dus realistisch in de beloftes die je maakt.

Oordeel niet over de ernst van iemands problemen of trek niemands gedachten of gevoelens in twijfel. Iedereen ervaart bepaalde gebeurtenissen of gevoelens op een andere manier en de impact ervan verschilt van persoon tot persoon. Luister dus zonder te oordelen en toon begrip.

Maak geen diagnose en plak geen label op het probleem.

Niet doen

Normaliseer

in de plaats van problematiseer.

Antwoord met open vragen

zodat de persoon hun verhaal kan vertellen, maar enkel als jouw volger en jij zich daarbij comfortabel voelen.

Je hoeft niet via DM te antwoorden, je kan het onderwerp ook bespreekbaar maken op je openbaar profiel (zonder te verwijzen naar de volger die jou erover contacteerde)

Laat weten wat het bericht met jou doet,

want aangeven dat je ongerust of bezorgd bent om iemand kan veel betekenen voor die persoon.

Moedig de persoon aan om met iemand in hun omgeving te praten,

want in een online context is het moeilijk om het probleem juist in te schatten.

Geef jouw grenzen aan 

en verwijs door naar de juiste instanties.

Moedig op een zorgzame manier aan

om professionele hulp te zoeken als je denkt dat dat nodig is en combineer de doorverwijzing met een hoopvolle boodschap, waarin je de kracht of sterkte van iemand in de verf zet.

Neem in geval van acute nood zelf contact op met de hulpdiensten

op het nummer 112. Zorg ervoor dat je indien mogelijk de adresgegevens van de persoon die hulp nodig heeft bij de hand hebt.

‍Minimaliseer de problemen niet.

Reik niet onmiddellijk oplossingen aan.

Beloof niet dat jij het probleem kunt oplossen.

Hoewel het heel wat zal betekenen voor de persoon in kwestie dat ze bij jou terecht kunnen, zal je hiermee weinig oplossen. Wees dus realistisch in de beloftes die je maakt.

Oordeel niet over de ernst van iemands problemen of trek niemands gedachten of gevoelens in twijfel. Iedereen ervaart bepaalde gebeurtenissen of gevoelens op een andere manier en de impact ervan verschilt van persoon tot persoon. Luister dus zonder te oordelen en toon begrip.

Maak geen diagnose en plak geen label op het probleem.

Doen

Niet doen

Bekijk hier het panelgesprek:

Andere onderwerpen